Skip to main content
Cases

5 vragen aan Caroline Schaffers

Caroline Schaffers is Wellbeing en Learning & Development Coordinator bij DPG Media, de mediagroep die in Vlaanderen 8 op de 10 kijkers, surfers, lezers en luisteraars weet te raken met straffe verhalen, razendsnel nieuws en sprankelend entertainment. Het kloppend hart van de groep wordt gevormd door sterke mediamerken zoals VTM, Het Laatste Nieuws, Qmusic, Dag Allemaal, De Morgen, Humo …

MoonsManagement
Hoe zijn jullie bij MoonsManagement terecht gekomen?

Toevallig namen jullie op het goede moment contact met ons op. Wij waren op dat moment op zoek naar een partner om een opleidingstraject voor leidinggevenden uit te werken.

In de zomer van 2019 startten wij een aantal gesprekken omtrent dit project met verschillende mogelijke trainingspartners. Na een pitch bleef er nog een selectie van 3 partijen over. Nadat die pitch herhaald werd voor de HR-directeur, hebben wij beslist om een pilootproject te organiseren met MoonsManagement. Tijdens deze pilot volgden 3 groepen leidinggevenden, in totaal 36 mensen, het traject dat wij samen met MoonsManagement samenstelden.

Half januari werd, na een evaluatie door deze pilootgroepen, besloten om het project verder uit te rollen, gespreid over 2020 en 2021.

Bovendien beslisten we om MoonsManagement ook in te schakelen voor een aantal trainingen binnen ons open opleidingsaanbod. Dit zijn trainingen waarop iedereen binnen de organisatie zich kan inschrijven. Hiervoor worden jullie ingeschakeld voor trainingen rond vraag- en luistertechniek, time management, omgaan met weerstanden en onderhandelen.

MoonsManagement
Wat houdt jouw job precies in?

Mijn job is tweedelig. Enerzijds ben ik verantwoordelijk voor learning en development, alles wat te maken heeft met opleiding, ontwikkeling en talent van de medewerkers. Anderzijds is het stukje welbeing daar sterk mee verbonden omdat het heel belangrijk is dat medewerkers zich goed voelen in hun job. Daarom organiseer ik lezingen, workshops en andere activiteiten om collegialiteit te ondersteunen en die ervoor zorgen dat mensen zich goed voelen op de plaats waar ze werken.

MoonsManagement
Onlangs zijn De Persgroep en Medialaan samengevoegd tot DPG Media. Wat betekende dit voor jouw job?

Deze fusie was eigenlijk de start van mijn huidige job.

Na de fusie werden een nieuwe strategie, waarden en visie aangekondigd, samen met de naam DPG Media.

De derde pijler binnen deze strategie is “Onze mensen. Wij helpen talent groeien”.  En met groeien bedoelen we de talenten van onze medewerkers herkennen en erkennen, in hun kracht zetten en doen groeien. Dit vraagt om een sterk beleid omtrent leren en ontwikkelen, waarmee een centrale planning en budget gepaard gaan. Daar waar L&D vroeger vanuit de business units bepaald werd, is het L&D beleid nu opgebouwd rond de noden en behoeften van de organisatie zoals leadership, digitaal, vakmanschap, persoonlijke ontwikkeling.

Mijn huidige functie werd dus gecreëerd om dit alles efficienter en vlotter te laten verlopen.

“Wij helpen talent groeien”.
En met groeien bedoelen we de talenten van onze medewerkers herkennen en erkennen, in hun kracht zetten en doen groeien.

5 vragen aan blog
MoonsManagement
Hoe hebben jullie de Corona maatregelen vertaald binnen DPG Media?

Binnen L&D was er heel wat impact. De communicatie rond het nieuwe L&D beleid en concept werd door Corona uitgesteld.

Daarnaast wilden we vanaf maart het open trainingsaanbod lanceren, dat vooral bestaat uit klassikale trainingen. Maar 2 dagen voor die lancering kwamen de eerste Corona-richtlijnen, waardoor klassieke trainingen dus niet meer mogelijk waren. We moesten een ommezwaai maken naar online trainingen en gingen met al onze partners rond de virtuele tafel zitten om te horen welke voorstellen zij konden uitwerken. Want we vinden het belangrijk dat we de belofte aan onze medewerkers om opleiding te voorzien kunnen realiseren.

Binnenkort wordt ook het open aanbod online opgestart. We zien dit opnieuw als een pilot, na evaluatie beslissen we hoe we verder gaan. Maar ik vind het een opportuniteit om op deze manier toch een training te kunnen aanbieden.

MoonsManagement
Hoe houden jullie contact met collega’s?

Omdat we zo’n groot bedrijf zijn proberen we dit op twee manieren te doen:  op organisatie-niveau en op team-niveau.

Op ons intern communicatieplatform Buzz wordt dagelijks gecommuniceerd over richtlijnen, nieuwtjes, overnames … alle zaken die medewerkers moeten weten.

Daarnaast werd er regelmatig een korte survey uitgestuurd waarin gepolst wordt naar het welzijn van de medewerkers.

  • Hoe gaat het met jou?
  • Hoe gaat het met mensen in jouw omgeving?
  • Hoe ervaar je de band met jouw leidinggevende en met jouw collega’s?
  • Hoe kunnen wij jou ondersteunen om hier door te geraken?

Op basis van de vele reacties hierop maakten we actieplannen. Een voorbeeld hiervan is dat heel wat medewerkers aangaven dat het thuiswerken wel fijn is, maar dat het ergonomisch niet zo goed lukt, dat er rugklachten zijn. We gingen in onderhandeling met onze leverancier van bureaumateriaal waardoor we de medewerkers een kortingsbon konden aanbieden bij aankoop van een betere bureaustoel.

KMO-portefeuille

MoonsManagement is een erkend dienstverlener van de KMO-portefeuille.

Contacteer ons!