Cases

5 vragen aan Claire D’Haese

By 12 november 2020No Comments

Claire D’Haese is Manager Fleet & Corporate Sales MB Cars at Mercedes-Benz Belgium. Claire is verantwoordelijk voor de promotie en verkoop van nieuwe personenwagens (grote vloten) in Belgie en Luxemburg. Haar team bestaat uit 7 key accountmanagers ondersteund door het sales support team.

MoonsManagement
Blijft de auto-industrie een mannenwereld? Hoe voelt het om als vrouw een leidinggevende functie te hebben hierin?

Ik moet uiteraard mijn mannetje staan en goed weten waarover ik praat, maar ik laat me niet omver blazen door weetjes zoals “het koppel van motoren”. Het gaat mij veeleer over weten wat de noden van de klanten zijn en nagaan hoe Mercedes-Benz daar een antwoord kan op bieden.

Ik begon mijn carrière bij Mercedes-Benz in de afdeling Vans & Trucks wat in vergelijking met de personenwagens nog echt een mannenwereld is, dat was een goede leerschool. Toen bezocht ik bouwfirma’s om onze Sprinter te promoten. 

MoonsManagement
Zijn auto’s altijd een passie van jou geweest?

Neen, ik ben hier eigenlijk toevallig ingerold. Mobiliteit en transport hebben me wel altijd geïnteresseerd maar ik was begeesterd door alles wat te maken had met de luchtvaart.

Na mijn studies ging ik aan de slag bij Swiss Cargo, op dat ogenblik de droomjob voor mij. Maar door het faillissement van Swiss Air en Sabena moest ik op zoek naar ander werk. Ik kon toen beginnen bij een bank of Mercedes-Benz, de keuze voor mobiliteit kreeg uiteraard de voorkeur.

MoonsManagement
Hoe zijn jullie bij ons terecht komen?

Wij waren op zoek naar een bedrijf om onze fleet ambassadors te coachen. Deze werken in onze concessies en staan dus niet in directe lijn met ons departement. We zochten naar een partner met ervaring, die een coachingtraject kon aanbieden op lange termijn.  En op maat van elke fleet ambassador, rekening houdend met zijn achtergrond en zijn specialiteiten om deze op een hoger niveau te tillen.

Een van onze key accountmanagers had al een positieve ervaring met MoonsManagement in een vorige functie en na de eerste kennismaking bleek ook jullie aanbod sterker te zijn dan jullie collega’s. De keuze lag dus voor de hand.

MoonsManagement
Wat zijn, buiten de omschakeling naar duurzamere brandstoffen, andere trends op korte en lange termijn in de auto-industrie?

Er zijn wereldwijd verschillende tendensen merkbaar.

  • Autoriteiten en steden bepalen steeds meer hoe hun mobiliteit gebeurt en dat bepaalt natuurlijk ook hoe mensen hun transportmiddel gaan kiezen. Zo willen bepaalde steden de verbrandingsmotor uit de stad bannen. We zien ook experimenten waarbij voertuigen volledig uit de stad gehouden worden. Dit geeft een impact op hoe mensen zich verplaatsten en dit volgen wij uiteraard op de voet.
  • Reeds lange tijd denken we al na over de mogelijkheden van shared mobility : kan je voor bepaalde verplaatsingen gebruik maken van gedeelde voertuigen? Maar door COVID werd dit on hold geplaatst.
  • Moderne auto’s verzamelen veel data en software wordt vanop afstand geüpdatet. Dit creëert nieuwe opportuniteiten zoals autonoom rijden, met bijvoorbeeld een verhoogde veiligheid of een beter gebruik van het wegennet als gevolg. Uiteraard moeten hierbij nog wat vragen beantwoord worden omtrent wetgeving, de verantwoordelijkheid van de bestuurder, waar zal je wel of niet autonoom mogen rijden, …
  • “Ambition 2039”, Mercedes-Benz wil in minder dan 20 jaar CO2 neutraal zijn. Dat begint bij de productie van een voertuig, het gebruik tot de recyclage ervan.

Vaak wordt vergeten welke inspanningen een automerk als Mercedes-Benz levert om te voldoen aan eisen als veiligheid en duurzaamheid.

5 vragen aan
MoonsManagement
Stel dat je geen beperkingen hebt in tijd en budget, welke 3 dingen zou je heel graag veranderen binnen jouw business omgeving?

Vaak wordt vergeten welke inspanningen een automerk als Mercedes-Benz levert om te voldoen aan eisen als veiligheid en duurzaamheid, rekening houdend met de bestaande infrastructuur. Vaak wordt de auto-industrie met de vinger gewezen maar juist hier worden de grootste inspanningen geleverd op korte termijn. Mobiliteit is een noodzaak maar ook een vrijheid. Als mama van drie heb ik andere behoeften dan een alleenstaande die in een grootstad woont. Dit wordt vaak vergeten in de vraagstelling hoe onze mobiliteit er moet uitzien in de toekomst.

Onbeperkt budget om de technologie aan boord van een Mercedes-Benz te promoten. Met een reclamespot of een advertentie heb je nauwelijks de tijd of de ruimte om dit toe te lichten. Zonde, want onze ingenieurs over de hele wereld blijven iedereen verbazen met hun vernuft. Over de nieuwe S-Klasse bijvoorbeeld, bekend “als de beste auto ter wereld”, kunnen onze product managers uren praten, elk detail is van belang. Gelukkig maken we hier werk van.

En het laatste heeft niets met tijd of budget te maken, maar wel met de huidige omstandigheden.  Eens het kan, wil ik graag een pint gaan pakken met het team in alle veiligheid.

Mobiliteit is een noodzaak maar ook een vrijheid

KMO-portefeuille

MoonsManagement is een geregistreerd dienstverlener binnen de KMO-portefeuille.

Contacteer ons!