Skip to main content
Blog

Kan jij goed luisteren?

En met goed luisteren bedoel ik niet dat je beleefd wacht tot je zelf terug mag praten! Tijdens een goed gesprek zorg je ervoor dat je gesprekspartner zich begrepen en gewaardeerd voelt. Dat je echt aandachtig en aanwezig bent. Tijdens een professioneel gesprek kan je hiervoor een aantal technieken gebruiken. Eén daarvan is de 2 x 3 seconden regel. Die gaat als volgt …

Als je dénkt dat je gesprekspartner uitgepraat is, dan tel je – in gedachten – tot 3.  Je antwoordt of reageert dus niet.  In 9 op de 10 gevallen zal de andere persoon zijn gedachten opnieuw formuleren – “Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is … “. Dit kan waardevolle informatie opleveren die je anders misschien niet te weten kwam omdat je zelf al aan het praten was.

Na dit tweede antwoord wacht je opnieuw 3 seconden. Als je gesprekspartner nu niet opnieuw een antwoord of bijkomende informatie formuleert, kan je hierop ingaan.

Wanneer mensen hun gedachten in woorden omzetten is er altijd verlies van informatie.

Dankzij je 3 seconden stilte geef je je gesprekspartner de kans om zijn formulering aan te vullen of te verfijnen. Doe je dat niet, dan baseer je jouw reactie op minder goede of onvolledige informatie.  Als je dit visueel zou voorstellen, zie je een dalende lijn. Wacht je wel 3 seconden dan stijgt de lijn. De hoek tussen deze beide lijnen, noemen we de ‘hoek der misverstanden’

Deze techniek voelt misschien onnatuurlijk aan, maar probeer het eens uit. Je zal merken dat je gesprekspartner deze korte stiltes net prettig vindt, dat hij voelt dat hij niet onderbroken wordt en eindelijk eens zijn volledige verhaal duidelijk kan vertellen.

Benieuwd naar meer technieken om een betere luisteraar te worden?
Tijdens onze training “vraag- en luistertechniek” leer je – op een interactieve manier – tips en tricks om beter te luisteren.

Uiteraard is ook het stellen van goede vragen essentieel bij het voeren van een goed gesprek.
Meer tips hierover kan je hier lezen.

KMO-portefeuille

MoonsManagement is een erkend dienstverlener van de KMO-portefeuille.

Contacteer ons!