Heb jij ook soms het gevoel dat je na een gesprek met een collega of met jouw leidinggevende geen stap verder bent? Misschien was je gesprek niet goed voorbereid?
Die voorbereiding bestaat vooral uit het bedenken van goede vragen. Want door goede vragen te stellen, hou je controle over het gesprek. Je stuurt je gesprekspartner in de juiste richting. Je bekomt de informatie die je nodig hebt, komt tot goede afspraken of tot verkoop van jouw idee of product.
”Goede vragen … die kan je niet ter plaatse bedenken,
die moet je voorbereiden.
Bedenk eerst en vooral wat jouw doel is voor dit gesprek. Wil je informatie verkrijgen, wil je iemand overtuigen, iets verkopen … Omschrijf dit doel zo duidelijk mogelijk voor jezelf.
Bij het opstellen van jouw vragen hou je dit doel in je achterhoofd en pas je volgende tips toe.
- Stel geen suggestieve of retorische vragen. Het antwoord moet nieuwe, objectieve informatie opleveren
- Creëer een hypothetisch kader (als … dan…)
- Probeer de onderliggende behoeften, beweegredenen te ontdekken
- Voeg een cijfer toe aan je vraag (cijfer < of gelijk aan 3)
- Leg pauzes tussen de woorden, dit creëert rust, respect en betrokkenheid
- Stel enkelvoudige vragen (geen 2 of 3 vragen direct na elkaar)
- Voorzie 2 vervolg-vragen, gebaseerd op vermoedelijke antwoorden
Een voorbeeld :
Je merkt al dat het opstellen van goede vragen wat denkwerk vraagt. Neem daar dus voldoende tijd voor.
Hierboven vind je 7 tips, die kan je niet allemaal in 1 vraag gebruiken of het gesprek wordt al snel een ondervraging! Werk volgens de magie van 3 en gebruik maximum 3 tips om jouw topvraag samen te stellen.
Meer leren? Tijdens onze training “vraag- en luistertechniek” leer je op een interactieve manier, goede vragen opstellen voor jouw specifieke doel. En leer je bovendien ook hoe je op de correcte manier reageert en luistert naar het antwoord van je gesprekspartner om zo tot nog meer resultaat te komen.
KMO-portefeuille
MoonsManagement is een erkend dienstverlener van de KMO-portefeuille.